Klarälven to the North Sea

Idag var den längsta och sista dagen på vårat äventyr.   Det var en stilla morgon i Lilla Edet när vi vaknade upp. Planen från gårdagen var att slussa istället för att bära runt och enligt tidtabell skulle slussen öppna klockan 09 för dagen.   Av någon lustig anledning var ingen av så värst hungriga vilket resulterade i att vi inte åt någon frukost. Istället packade vi i lugn och ro ihop våra sovsaker för sista gången i kajakerna. Tanken var nämligen att vi skulle komma fram till Källö-Knippla inatt!   När klockan visade att det var dags för slussen...

Read more →

Hejsan!   Plötsligt händer det! För första och troligtvis enda gången lyckades vi gå upp när klockan ringde. Redan vid 06:10 på morgonen var vi ute ur tältet. Visserligen tar det ett tag för oss att komma igång men det blev helt klart en rekordtidig avfärd! Nattens läger vid Gaddesanna intill Vargön. Idag var sista dagen på Vänern, Europeiska Unionens största sjö. Lite av den vind vi upplevde igår fanns kvar men det ställde inte till med några problem. Vargöns branta klippor reser sig tydligt ur landskapet.  Första målet var Vänersborg där det sista doppet i Vänern togs innan vi begav...

Hejsan!   Klockan var ställd till klockan 06:00, och visst ringde den klockan men i ordinarie Lowinopaddlingsanda är det ju rätt gött att inte jäkta. Istället för klockan 06 gick vi upp 09.   Morgonen på Hindens rev bestod av havregryn som är en av de sista livsmedlen vi har kvar, och en hel del vandrare som var ute och gick på revet. Det som vi fann häftigt med Hindens rev var att man kunde höra vågornas svall från två olika håll samtidigt. Vårat läger mitt på gångstigen på Hindens rev.  Förmiddagens paddling stack inte ut på något särskiljt sätt...

Hej!   En solig morgon välkomnades vi av när vi vaknade på Lurö. Vinden var fortsatt relativt stark men hade mojnat en aning jämfört med igårkväll. Prognosen visade att det skulle mojna ytterligare fram mot dagen.   Efter en längre morgon med inväntande av rätt väderförhållanden och en undersökning av en svullen hand från insektsbett kastade vi loss någon gång på tidig eftermiddag från Lurö och begav oss söderut.   Övergången var om än lite skvalpig fullt genomförbar. Viss gammal sjö och lättare vind men utan att ställa till några större problem.   Lunchen tillagades på en ö nordväst om Kållandsö....