Men som nybörjare och för tillfället även utan transportblock uppstod det snabbt mängder med frågor för mig kring att få upp kajaken på bilen utan någon hjälp av smidiga lyftanordningar. Fast besluten över att lyckas valde jag ut en eftermiddag utan tider att passa och tog tag i utmaningen.
Att lägga kajaken på en vikt filt vid sidan av bilen och en solstolsmadrass + filt uppe på biltaket blev mitt första steg innan jag lyfte upp kajakens nos på bilens baksida. Rädslan i att den kanske skulle glida åt sidan när jag lyfte upp bakre delen på kajaken gjorde mig extra långsam i varje steg, men hjälpte mig samtidigt att hinna parera och balansera kajaken på ett säkert sätt medan jag lät den glida framåt på bilens tak med hjälp av filten. Efter en liten klapp på axeln för att det stora steget var avklarat kom nästa två frågeställningar; "Hur långt fram på taket får kajaken vara?" och "Hur surrar jag fast kajaken som bäst för att den inte ska glida åt sidan under bilfärden?" Tacksam över Google hittade jag bra svar på båda mina frågor. ...Att jag ändå ville surra om några extra gånger för att vara helt säker på att jag gjort rätt och att jag just denna gång valde att inte köra för långt eller snabbt kanske ändå bara är en klok förstagångsgrej? :)
Lite smånervös över om jag fått till rätt placering på taket körde jag sedan ner till parkeringen nära Vätterns strand och lyfte ner kajaken på samma sätt men bakvända hållet, la upp den på min lilla vagn och promenerade väldigt nöjd ner till vattnet för att ge mig själv min belöning; en långpaddling ut till Naturreservatet Sandön med solen i ögonen och några centimeter längre inombords.